15.02.2013 13:43

Boeing 737 MAX er en ny og forbedret versjon med lengre rekkevidde enn den eksisterende Boeing 737, og er derfor et fremragende supplement til Icelandairs eksisterende flåte bestående av Boeing 757. Sist nevnte vil fortsatt være Icelandairs flytype da Boeing 757 passer utmerket til selskapets nordatlantiske nettverk i forhold til rekkevidde.

Total prisen for de 12 flyene er satt til 1,2 millioner USD ifølge Boeings prisliste, men den reelle

kjøpsprisen er ikke offentliggjort. Kjøpet skal finansierers delvis ved selskapets egne midler og delvis av bankene. Selskapet er i forhandlinger med Export-Import Bank of the United States om mulig finansiering. Avtalen vil, ifølge selskapets prognoser, ikke påvirke prinsippene om utbetaling av utbytte.  

 

Drivstoffeffektive

Icelandair har bestilt åtte 737 MAX8 fly med 153 seter i Icelandairs konfigurasjon og fire 737 MAX9 fly med 172 seter. Til sammenligning har Icelandairs nåværende Boeing 757-200 plass til 183 passasjerer. Den nye 737 MAX flytypens motorer er effektive og drivstoff besparelsen er 13% pr. sete i forhold til den nåværende 737. Til sammenligning vil besparelsen være over 20% i forhold til Icelandairs nåværende flyflåte.Boeing 737 MAX kan nå destinasjoner på begge sider av Atlanteren, hvilket gir Icelandair helt nye muligheter fremover i form av flere avganger og destinasjoner, og for å utjevne sesong svingninger særlig om vinteren.

Ifølge Björgólfur Jóhansson, CEO Icelandair Group, er avtalen med Boeing et resultat av omfattende undersøkelser av hva flyprodusenter kan tilby i forhold til utvikling og vekst hos Icelandair i fremtiden. Björgólfur sier videre "Vi har hatt et godt og fruktbart samarbeid med Boeing i flere tiår og det skal fortsette fremover".