Trådløst internett om bord hos Icelandair

WiFi er aktivert i flere av flyene i Icelandair-flåten. WiFi-tilkoblingen hentes inn gjennom satellitt. Hastigheten på tilkoblingen er sammenlignbar med en 3G-forbindelse.

Forbindelsen er egnet til:

  • Å sjekke e-posten din
  • Å surfe på nettet
  • Å bruke sosiale medier

Du kan kjøpe WiFi tjenesten om bord på et fly utstyrt med aktivert WiFi. WiFi er gratis for to enheter på hver flyging for bestilte Saga Class-passasjerer og Saga Gold-medlemmer.

Tilkoblingen aktiveres når flyet flyr over 10 000 fot. Deretter er det ganske enkelt å koble seg på WiFi-nettverket.

  1. Sett enheten din i flymodus, og aktiver WiFi på enheten.
  2. Velg nettverket "Icelandair Internet Access".
  3. Åpne nettleseren din og trykk "Get WiFi" hvis du bruker en bærbar PC. I telefonen velger man enten "WiFi" eller "Gratis" alternativene.

Alle Icelandairs flyvninger med fly utstyrt med WiFi forventes å ha WiFi-tilkobling, men noen områder på N-Amerika ruter er utenfor dekningsområdet. På kartet nedenfor vises nettverksdekningen på Icelandairs ruter i rosa farge.

Du kan kjøpe WiFi tjenesten om bord på et fly utstyrt med aktivert WiFi. WiFi er gratis for to enheter på hver flyging for bestilte Saga Class-passasjerer og Saga Gold-medlemmer.

OSS

  • Ombord i flyet

  • Kan jeg få tilgang til www.icelandair.com uten å kjøpe tjenesten?

    Ja, man kan gå inn på alle Icelandairs nettsider uten å kjøpe eler logge på WiFi-tjenesten. 

  • Kan jeg bruke en VPN-tilkobling når jeg er logget på WiFi-tjenesten?

    Icelandair WiFi støtter de fleste av de store VPN-merkene, men opplevelsen kan variere fra flyvning til flyvning.

  • Kan jeg kjøpe WiFi-tjenesten før flyturen?

    Nei, det er ikke mulig.  Man kan bare gjennomføre kjøpet i løpet av flyturen, når WiFi er aktivert.

  • Hvor raskt vil forbindelsen være?

    Hastigheten på tilkoblingen er sammenlignbar med en 3G-forbindelse. Hastigheten på forbindelsen vil avhenge av bruken av bredbånd om bord.

  • Hvor mye koster denne tjenesten?

    Prisen varierer. Saga klasse passasjerer og Saga Gold medlemmer har internett for to enheter inkludert. 

  • Er det mulig å bruke Saga-poeng til å kjøpe tjenesten?

    Nei, det er for øyeblikket ikke mulig.

  • Tjener jeg opp Saga-poeng når jeg kjøper WiFi-tjenesten?

    Kjøp av tilkobling til WiFi er ikke koblet til Saga Club for tiden.

  • Er det mulig å bruke PayPal til å kjøpe tjenesten?

    Nei, det er ikke mulig.

  • Vil tjenesten være gratis for Saga Gold-passasjerer?

    Ja, på WiFi-utstyrte fly er WiFi gratis for én enhet for hvert Saga Gold medlem.  Du må oppgi Saga Club-nummeret ditt når du bestiller flyturen. I løpet av autentiseringsprosessen vil du trenge å oppgi Saga Club-nummeret og bookingreferansen (seks tegn) din.

  • Hvordan kobler jeg meg til WiFi om bord?

    Hver WiFi-enhet er forskjellig, så Icelandair kan ikke gi deg detaljerte instruksjoner om tilkobling på denne siden.  I setelommen finner du et WiFi-kort med informasjon om tjenesten.  Sørg for at enheten din, telefonen og/eller nettbrettet er i flymodus, og at du har slått på WiFi på enheten.  Deretter åpner du en nettleser, og Icelandairs portalside for WiFi åpnes.  Hvis du er om bord som Saga Class passasjer eller er Saga Gold medlem, får du gratis-alternativet; hvis ikke bruker du kjøpsvalget for å koble til.

  • Hvordan vil betalingen for Icelandairs WiFi vises på utskriften til kredittkortet?

    Det vil bli notert som "ROW44 Icelandair WiFi".

  • Når jeg har kjøpt WiFi, vil systemet huske meg på fremtidige flyreiser?

    Nei, WiFi-systemet lagrer ikke påloggingsinformasjonen til brukerne mellom flyreisene.

  • Hvor kan jeg finne referansenummeret for bestillingen min?

    Dette er en sekssifret kode på billetten din, som også finnes på det mobile boardingkortet.

  • Kan jeg lade enheten min om bord?

    Passasjerer som reiser på Saga Class og Economy Comfort har en stikkontakt for bærbar PC eller en mobil enhet, enten under eller mellom setene. Hvert sete har en USB-strøm kontakt som kan brukes til å lade de fleste enheter. Bare husk å ta med din egen USB-kabel.

  • Vil tjenesten være gratis for Saga Class-passasjerer?

    Ja, hvis du er booket på Saga Class, er WiFi gratis for én enhet. I løpet av autentiseringsprosessen vil du trenge å oppgi booking-referansen (seks tegn) og etternavnet ditt som de står i bestillingen.  Det finnes instruksjoner om dette i WiFi-portalen.

  • Vil kredittkortutstederen min legge til avgifter i prisen?

    Noen kredittkortselskaper kan kreve et gebyr for valutakonvertering hvis en annen lokal valuta enn euro brukes. Det kan påløpe andre avgifter. Kontroller dette med din kredittkortutsteder.

  • Hvorfor er ikke forbindelsen raskere?

    WiFi-tilkoblingen hentes ned via en satellitt som ligger 36 000 km over jorden.  Flyet blir kjører med en hastighet av 800 km/per time, noe som resulterer i en forbindelse som er annerledes enn den som finnes på bakken.

  • Hvilke former for betaling kan man bruke for denne tjenesten?

    Icelandair godtar alle større kredittkort for å betale for denne tjenesten.  Imidlertid kan forhåndsbetalte kredittkort ikke aksepteres.

  • Jeg har problemer med å kjøpe tjenesten. Hva kan problemet være?

    Årsaken kan være et av de følgende, men er ikke begrenset til:  Manglende eller feil informasjon i feltene som trengs under kjøpet.  Feil kredittkortnummer, feil utløpsdato, eller at sikkerhetsnummeret på kortet ikke er riktig angitt.

  • Hvorfor kan jeg ikke få tilgang til internettsider selv om jeg har fullført kjøp og autentisering av WiFi?

    Grunnen kan være at flyet er på en del av ruten der det ikke er WiFi-dekning. Se dekningskartet på WiFi-kortet i setelommen, eller i WiFi-portalen.  Du kan sammenligne dekningen på flyruten i underholdningssystemet om bord, for å kontrollere om det finnes dekning eller ikke.

  • Vil alle flyene til alle Icelandairs destinasjoner ha WiFi?

    Alle flyvninger med et fly som er utstyrt for WiFi forventes å ha WiFi-tilkobling.  Noen begrensninger kan forekomme på noen av rutene.  Informasjonskortene blir plassert i setelommene foran deg, og vil vise WiFi-dekningen på Icelandairs ruter.

  • Hvor mange fly vil ha WiFi?

    Det er Icelandairs mål at alle flyene skal være utstyrt med en WiFi-tilkobling. Men i høysesongen kan det være at enkelte fly ikke er utstyrt med WiFi.

  • Hva slags enhet trenger jeg?

    Alt du trenger er en WiFi aktivert enhet med en nettleser.

  • Hvordan vet jeg om flyet har WiFi?

    Du vil se et WiFi-ikon når du går inn i flyet.

  • Jeg er Saga Gold-medlem, men jeg blir ikke godkjent. Hva kan problemet være?

    For at systemet skal kunne autentisere deg, må Saga Club-nummeret ditt finnes i bestillingen din.  Hvis det ikke er i bestillingen, kan du skrive det inn ved å åpne Icelandair sin hjemmeside og velge "Mine turer". Logg inn ved å oppgi din bestillingsreferanse og etternavn, og legg deretter inn Saga Club-nummeret sammen med nødvendig informasjon, og lagre informasjonen.  Nå bør du være i stand til å logge inn med bestillingsnummeret ditt, og Saga Club-nummeret.  Hvis problemet fortsetter, kan du sende en e-post til wifi@icelandair.is neste gang du er tilkoblet Internett og beskrive problemet, og forhåpentligvis kan det løses før dine fremtidige flyreiser.  Du kan bruke betalingsmetoden for å få tilgang til Internett.

  • Hva er WiFi?

    WiFi er en populær teknologi som gjør at en elektronisk enhet kan utveksle data trådløst (via radiobølger) over et datanettverk, inkludert høyhastighets Internett-tilkoblinger. Den brukes over hele verden til såkalte "hot spots", fellesarealer, kontorer og private hjem for å gi forbindelse til Internett.

  • Vil det være mulig å låne enheter om bord?

    Foreløpig planlegger ikke Icelandair å ha WiFi-aktiverte enheter om bord.

  • Hva er Row44?

    Det er navnet på selskapet som leverer WiFi-tilkobling til Icelandair.

  • Må jeg sette enheten min i flymodus?

    Ja, enheten må være i flymodus under hele flyturen.  Vær oppmerksom på at du kanskje må aktivere WiFi på enheten etter å ha valgt flymodus.

  • Trenger jeg å logge meg ut av WiFi-tjenesten?

    Nei, du trenger ikke å logge deg ut.

  • Kan jeg bytte WiFi-tilkoblingen mellom enheter?

    Den kjøpte/autentiserte WiFi-tilkoblingen er gyldig per enhet. Hvis du har autentisert eller kjøpt tjenesten på den bærbare datamaskinen, kan du ikke åpne den samme WiFi-tilkoblingen på et nettbrett osv.

  • Hva kan jeg gjøre på Icelandairs WiFi?

    Du kan surfe på internett, sjekke e-post, lese favorittnyhets-nettsidene dine og bruk sosiale nettverk. Vær oppmerksom på at noen aktiviteter som krever høy båndbredde kan være begrenset. For best ytelse bør du lukke alle programmer som kjører i bakgrunnen.

  • How does the Wi-Fi work?

    It's a satellite based Wi-Fi. On top of the airplane is an antenna that communicates with satellites. Inside the airplane are Wireless Access Points that communicate with the antenna and the passengers' devices.

  • Er det trygt for flyene å ha aktiv WiFi mens det er i luften?

    Ja. FAA og EASA er de globale styrende organer for flydyktighet, og har evaluert effekten av dette systemet på driften fly meget nøye. FAA og EASA sine godkjenninger for flyvedyktighet viser tydelig at systemet er sikket for luftfart, og at det ikke har operasjonell risiko for bruken av flyet.

  • Når kan jeg bruke WiFi?

    You will be able to connect as soon as you want, and the connection will be active throughout your flight.

  • Hvorfor fly med Icelandair?

    76 års erfaring. Kort flytid. Enkelt transfer. Konkurranse dyktige priser. God punktlighet. Gratis setereservasjon. Underholdningssystem og internett om bord. Med andre ord, vi jobber for at du skal fly godt med Icelandair.

  • Icelandairs flyflåte

    Islands unike beliggenhet mellom Europa og Nord-Amerika er nøkkelen til Icelandairs nav-og-eiker nettverk, som vår effektive, økonomiske flåte med Boeing 757-fly er perfekt for.