Tieren

Tieren

1979

Islands første bredbuksfly, et DC-10 30, landet på Keflavik flyplass den 5. januar 1979. Icelandair forhandlet frem en veldig gunstig lease- og kjøpsavtale på dette flyet med 380 seter, men transaksjonen skulle likevel vise seg å bli et mareritt. Pilotenes stadige uenighet rundt kontraktsvilkårene var på sitt mest intense, og de kom ikke til enighet om hvem som skulle fly det nye jetflyet. I begynnelsen ble amerikanske piloter ansatt for å fly flyet.

Saken ble ikke bedre da et jetfly av samme type krasjet under avgang fra O’Hare Airport i Chicago i juni 1979. Motoren hadde løsnet, og alle DC-10-fly ble satt på bakken fram til etterforskningen var ferdig. Flyene måtte stå på bakken i en lengre periode i USA, der også Icelandairs fly var registrert. Flyet stod ubrukt i åtte av årets travleste måneder. Jetflyet skulle egentlig transportere passasjerer over Nord-Atlanteren den sommeren, og Icelandair måtte leie inn jetfly for å overholde forpliktelsene sine. Dette førte til store økonomiske utfordringer for selskapet. I 1980 solgte Icelandair bredbuksflyet sitt, og det tok flere år før de skaffet seg et nytt fly av tilsvarende størrelse.