Eventyret Loftleidir Icelandic

Eventyret Loftleidir Icelandic

1952

I 1952 var et begivenhetsrikt år i Loftleidir Icelandics historie. Den skarpe konkurransen mellom de islandske flyselskapene fikk den islandske regjeringen til å fordele innenlandsflygningene mellom dem i 1952. Styret i Loftleidir var ikke fornøyde med dette utfallet, og sluttet med alle sine innenlandstjenester. På samme tid ble et av selskapets Skymaster-fly svært skadet under en ulykke på en rullebane i Italia, og styret bestemte seg for å slutte med flyvirksomheten og bytte over til skip.

Uenighet om denne saken førte til oppstandelse på et styremøte den 15. oktober 1953. Det ble utnevnt et nytt styre som deretter ledet selskapet gjennom en svært suksessfull periode, spesielt etter at et partnerskap med det norske flyselskapet Braathens SAFE ble opprettet. Loftleidir Icelandic fokuserte på de nordatlantiske rutene og lave billettpriser, og bare få år senere var selskapet en vesentlig aktør i passasjertransporten mellom Europa og Amerika.

Det «revolusjonerende styret» inkluderte Kristján Gudlaugsson, styreformann, Alfred Elíasson, som senere ble administrerende direktør, Sigurdur Helgason, Ólafur Bjarnason og Kristinn Olsen. I tjue år var det lite som endret seg i styret, før de to flyselskapene fusjonerte i 1973.